Jakarta

Op deze prachtig zonnige ochtend vertrekken we naar Jakarta en nemen we afscheid van Cubadak Island. Rond 7.30 uur zitten we klaar voor het ontbijt. Dominique, de eigenares, vraagt iedere ochtend hoe we ons ei bereid willen hebben. Gebakken, gekookt of een omelet, alles is mogelijk. Als even later de andere gasten voor het ontbijt verschijnen, maken wij ons klaar om met de speedboot naar de vaste wal te vertrekken. We kijken met een voldaan gevoel terug op deze heerlijke dagen op dit bountyeiland.

Rond 9.00 uur staan we weer met beide benen op de kade van een haventje in Padang. In de haven liggen veel mooi gekleurde vissersboten. De koffers worden in het busje getild en we nemen afscheid van Dominique, de eigenares van Cubadak Paradiso Village Hotel. We bedanken haar voor de heerlijke dagen die we op Cubadak hebben doorgebracht.

Het is nog best een stuk rijden naar het vliegveld in Padang. Het is weer even wennen om vanuit de rust op het eiland weer in het drukke dagelijkse leven terug te zijn. Onderweg kijken we onze ogen weer uit. Van prachtige landschappen en arme dorpjes tot de enorme verkeersdrukte in Padangstad.

Op de luchthaven checken we ons in. De weegschaal bij de incheckbalie slaat bij iedere koffer apart 2 kilo zwaarder uit. Dat is vreemd want we hebben op Cubadak toch echt niets kunnen kopen waardoor we meer bagage hebben. Het heeft geen zin om er tegenin te gaan dus betalen we gedwee voor het overgewicht.

Jakarta

De vlucht naar Jakarta met Silkair verloopt prima. Na ruim 1,5 uur vliegen landen we op vliegveld Soekarno Hatta in Jakarta. Als we na het ophalen van onze bagage de uitgang naderen zien we Herman Abdullah al wild zwaaiend bij de poort staan. Herman is taxichauffeur en heeft ons tijdens onze reis in 2009 over Java vervoerd. We hebben sindsdien contact via Facebook gehouden en hem gevraagd of hij ons tijdens ons verblijf in Jakarta ten dienst wil staan. We vinden het ontzettend leuk om hem na al die jaren weer te ontmoeten.

De koffers worden in Hermans taxi gestouwd en na een korte rit over de drukke snelwegen van Jakarta met uitzicht op de vele moderne hoge gebouwen en wolkenkrabbers, levert hij ons af bij het Santika Premier Hotel. Een luxe hotel met ruime kamers, heerlijke boxsprings en een zalig warme douche.

Om 18.00 uur haalt Herman ons op en brengt ons naar een moderne Shopping Mall. We eten wat bij Mc Donalds en ieder gaat daarna zijn eigen weg door de enorme mall. We voelen ons er een beetje ontheemd. Het moderne Jakarta wijkt zo enorm af van waar wij vandaan komen. Rond 21.00 uur keren we weer terug naar het hotel. Morgen brengen we een bezoek aan de Botanische tuin in Bogor.