Zwaveldampen en vergezichten

Vandaag zou een vrije dag zijn, maar Naher had nog een leuke bezienswaardigheid in gedachten. Een bezienswaardigheid waar nog maar weinig toeristen zijn geweest. Na afloop leek het hem leuk om hoog de bergen in te rijden en te genieten van het prachtige uitzicht.

We worden om negen uur door Naher opgehaald om een krater met zwavelgassen en heet water bronnen te bekijken. We mogen volgens hem niet langer dan 15 minuten in de zwaveldampen verblijven omdat we dan tegen de vlakte gaan. Deze reis is niet in het programma opgenomen, maar volgens Naher meer dan de moeite waard om te gaan bezichtigen. Tjeerd gaat helaas niet mee omdat hij een slechte nacht achter de rug heeft vanwege buikloop. Hij durft de reis niet aan. Arme Tjeerd, we vinden het jammer maar begrijpen hem volkomen. We hebben allemaal om de beurt last van de darmen. Het hoort er een beetje bij.

Na een aardig stukje rijden komen we aan bij de krater met de zwaveldampen. Een lichtgrijs gesteente afgezet met gele verkleuringen. Uit spleten en kieren wordt een vieze eierenlucht geperst. We klauteren naar boven om de krater van dichtbij te bekijken en te fotograferen. Erik raakt per ongelijk het water aan en verbrandt daarbij zijn teen. We hebben allemaal respect voor Naher die op zijn leeftijd nog best goed kan klimmen. Hij weigert iedere vorm van hulp.

Naast de krater komen we bij een bassin waar het warme  van de zwavelkrater in terecht komt. Als we willen kunnen we er in zwemmen maar we vinden het water veel te warm.

We vervolgen onze reis door de bergen. Het landschap is prachtig. Bergen omhult met een patchwork van fluweel in allerlei groene kleuren, van licht naar donker. De wolkenpartijen erboven zorgen voor mooie schaduweffecten en geven het landschap en gebergte telkens een andere uitstraling. Prachtig! We stoppen regelmatig om foto’s te maken.

Het was een lange rit heen, maar ook weer terug naar het hotel. Thuisgekomen zijn Patty en ik ansichtkaarten gaan kopen en Danny en Erik zijn gaan zwemmen in het Tobameer. Tjeerd is nog steeds niet in orde. Hij heeft zelfs een beetje koorts. Als we ’s avonds buiten het hotel uit eten gaan, haakt hij onderweg af. Hij voelt zich niet goed en wil weer terug naar de hotelkamer. We gaan dus met z’n vieren eten, sneu voor Tjeerd.

We vonden een leuk restaurantje waar het eten weer voortreffelijk was. ’s Avonds heb ik 2 nieuwe verhalen op het reislog gezet. We lagen er vroeg in want morgen moeten we de veerboot van 7.00 uur halen. Dus vroeg uit de veren!

Madelon & Paul

Goede remedie tegen het nare gevoel in je maag bij buikloop: cola!

NANCE

Was weer FIJN om met jullie mee te reizen.
Tjeerd ik hoop dat je snel weer beter bent.
Geniet met en van elkaar!

Conny

Leuke verhalen en foto's!
Beterschap voor Tjeerd

pieternel

En deden de kuiten zeer na zo'n vreselijke klim? Ziet er weer prachtig uit en fijn om de verhalen te lezen. gr.pietje