Jungletocht en Orang oetangs

Vanmorgen stonden we vroeg op, want om 8.30 uur begint de tocht door de jungle. Het is gelukkig goed weer. En als na het ontbijt de zon doorkomt wordt het zelfs warm. Bepakt met rugzakken en aan de voeten dicht schoeisel beklimmen we vol goede moed de lange, hoge trappen richting het oerwoud.

Het is blubberig en glibberig door de regen die gisteren is gevallen. We zijn extra voorzichtig want een been is zo gebroken..... Idris laat ons van alles zien. Prachtige bloemen zoals de papagaaibloem groeien hier in het wild. Maar ook de klauwen van een beer in een boomstam waarin bijen hun honing verzamelen. Slik..... die zitten hier dus ook en ze zijn gek op honing. De met bamboe aangelegde trappen veranderen langzaam in door boomwortels gevormde traptreden. We klauteren wat af. Op onze blote huid vormen zich vele muggenbulten. Ondanks voorzorgsmaatregelen worden we toch door muggen geprikt. We trekken ons op aan dikke lianen en boomstammetjes. Af en toe helpen we elkaar een handje. Idris jaagt af en toe een apenroep het bos in. Even later staan we bij een plek waar allemaal kleine Makau aapjes tevoorschijn komen. Geen Orang oetangs! We maken wat foto's maar lopen al gauw weer door.

Onderweg krijgt Idris een telefoontje dat we naar een andere voederplaats moeten lopen omdat daar de Orang oetangs zijn gezien. We vervolgen, zwoegend, puffend en zwetend ons pad en komen aan bij de plek waar inderdaad een Orang oetangmoeder mét haar kind laag in een boom hangt. De moederaap bekijkt ons met een wijze doch iets wantrouwende blik. Idris heeft winterpenen en kleine banaantjes voor de beesten bij zich. In eerste instantie beschermt de moederorang oetang haar kleintje en stuurt het, nadat het een stukje banaan heeft bemachtigd, de hoge boom in. Uiteindelijk vertrouwt ze ons en laat ze ons ook haar kind voeren. Ze is zichtbaar alert op de geluiden die uit het woud komen.We hebben allemaal genoten van deze ontmoeting en voldaan gaan we weer op de terugweg.

Rond 11.00 uur komen we aan bij het hotelcomplex en drinken en praten we wat na. We zijn allemaal kletsnat van het zweet en verlangen naar het koele water van de mandibak. Na het mandiën rusten we wat en zorgen ervoor dat we om 13.00 uur bij het restaurant zijn want daar ontmoeten we Idris voor het middagprogramma.

Zoals afgesproken zijn we op tijd in het restaurant. Idris heeft 5 tuk-tuk's (betjah's) besteld, want vanmiddag maken we een toer door de omgeving. Prachtig zoals de karretjes met allerlei materialen aan elkaar gelast en geknoopt zijn. Na eerst geld te hebben gepind bij de geldautomaat rijden we door een prachtig stuk authentiek Indonesië. De bevolking vindt het prachtig als we voorbij rijden en zwaaien lachend en vrolijk. De tuk-tuk's crossen over de geasfalteerde wegen en trekken zich niets aan van het inhalende verkeer. Palmbomen en redelijk goede woningen zoeven voorbij. Op de lage heggetjes ligt de was te drogen in de brandende zon. Een kakafonie aan kleurtjes.

Als eerste brengen we een bezoek aan een biologische plantage. De plantage ziet er goed verzorgd uit. Er worden kruiden (o.a. djoeroet poeroet), groenten en fruit gekweekt. Leerzaam maar ook erg warm want we lopen in de volle zon. We stappen weer in de karretjes en vervolgen onze weg naar een buurtje langs de rivier. Idris heeft onderweg pisang goreng en watermeloen gekocht en serveert het gesneden in stukjes op grote boombladeren op de picknicktafel. We smullen ervan en kijken onze ogen uit. Jongetjes spelen op een veldje en zijn blij met de voetbalplaatjes die Patty hen geeft. Voor de meisjes hebben we andere speeltjes in onze tas (waar de kassaspeeltjes van de supermarkten in Nederland al niet goed voor zijn).

Door de wind, die nauwelijks afkoelt maar wel lekker aanvoelt, rijden we terug naar het hotelcomplex alwaar we afscheid nemen van Idris. Rond 19.00 uur eten we Rendang Ayam en Junglefood. Het was de beste maaltijd die we tot nu toe hebben gehad. Heerlijk!

Tijdens de maaltijd komt onze nieuwe gids zich voorstellen. Naher geheten. Een wat oudere man die Nederlands spreekt. Hij geeft een militairachtige indruk. Morgen om 8.00 uur komt hij ons wekken voor het ontbijt. Dus vroeg op want morgen verlaten we Bukit Lawang.

Donella

Wat mooi beschreven!! Je voelt de warmte gewoon! En het is hier zo koud, regen etc...